Яйця курей вільного випасу в супермаркетах та веганські страви в ресторанах — це частина змін, що відбуваються в рамках руху, очолюваного місцевими групами захисту прав тварин Тайваню та сумлінним бізнесом.
Звук кудкудакання курей — це не те, що зазвичай асоціюється з покупками в супермаркеті. Але проїдьтесь зі своїм візком з продуктами повз яєчну секцію в тайванському Carrefour, і ви, ймовірно, почуєте галас курей. Телевізор, підвішений до стелі, відтворює відео, яке демонструє різницю між птахами, що вирощуються з можливістю вільного випасу та курми, котрі все життя проводять у клітці.
Кури з вільним випасом виглядають огрядними з пухнастим оперенням, ходять по двору, приймають пилові ванни. Їх побратимів в клітках набивають по три-чотири в клітку, їхні тіла худі з голими ділянками шкіри, сітка клітки обклеєна висушеним калом і відірваним пір’ям. Заголовок на відео запитує глядача: “Чи можуть кури, що живуть в такому середовищі, давати здорові яйця?”
Мережа супермаркетів Carrefour запустила свої куточки для яєць від курей вільного випасу і почала переговори з виробниками яєць для просування таких продуктів, ще на початку 2018 року. Співпраця з Тайванським товариством з питань навколишнього середовища та тварин (EAST), яка докладає зусиль для створення гуманніших умов для тварин та птиці, мережа супермаркетів, що належить Франції, збільшила кількість марок яєць від курей вільного випасу, з трьох у 2018 році до 24 на даний час, за словами Дрім Лінь, PR-менеджера Carrefour.
“Продажі зросли з 4% до 22% за останні три роки”, — говорить Лін. — “Ми дослідили, що великі постачальники яєць також починають інвестувати в яєчні ферми з вільним випасом курей”.
Ритейлер пообіцяв продавати до 2025 року лише яйця курей вільного випасу. Крім куточків з яйцями, він має власну приватну торгову марку яєць безкліткового утримання курей, і використовує такі яйця у готових стравах та хлібобулочних виробах.
Carrefour не єдиний продавець, який пропагує гуманний підхід до виробництва яєць. Місцеві мережі продуктів здорового харчування, такі як Cotton Field Organic та Green & Safe, заявляють, що використовують на 100% яйця від птахів, що не утримуються в клітках. У жовтні цього року IKEA заявила, що до кінця 2021 року використовуватиме лише яйця курей вільного випасу, у своїх кафе.
Перехід на яйця без жорстокості — лише один зі знаків того, що зростання усвідомлення добробуту тварин впливає на те, що обирають люди. Тенденцію можна спостерігати також у зростаючій кількості вегетаріанських та вегетаріанських закладів у великих містах Тайваню, в розширенні різноманітних не м’ясних страв, що продаються в міні магазинах, і в збільшенні кількості мережевих кафе, як місцевих, так і міжнародних, які пропонують рослинні варіанти молока для напоїв.
Одним з найпопулярніших ресурсів для пошуку веганської та вегетаріанської їжі у всьому світі є вебсайт і програма HappyCow (понад один мільйон завантажень у Google Play станом на грудень 2020 року). Згідно з даними засновника Еріка Брента, станом на кінець листопада 2020 року на його тайваньських сторінках було додано 232 нових вегетаріанських та веганських ресторанів, у порівнянні з лише 73 у цілому 2015 році, що зросло більш ніж утричі. В цей час в країні налічується 1081 заклад, з них 292 розташовані в місті Тайбей.
Навіть ці цифри є заниженими, оскільки для переліку потрібно, щоб хтось зареєстрував їх на сайті. Плюс, як пояснює Брент: “HappyCow ніколи не намагався додавати всі веганські/вегетаріанські заклади в Тайвані. Натомість ми зосереджені на місцях, які є винятковими, пропонують смачніші страви або розташовані в більш віддалених районах”.
Попри те, що зростаючий інтерес до продуктів без жорстокості також пов’язаний з проблемами довкілля та здоров’я — частково корениться в буддистських традиціях країни — він показує подібні тенденції за кордоном і супроводжується зростанням кількості місцевих ГО, таких як EAST, які проводять вуличні акції протесту, кампанії у Facebook та висвітлюють у ЗМІ, щоб привернути увагу громадськості до питань прав тварин. Зараз в країні функціонують десятки некомерційних груп, які зосереджуються на пропаганді веганства, забороні тестування на тваринах та пропаганді належного догляду за бездомними домашніми тваринами. Перший Тайваньський марш з прав тварин відбувся в Тайбеї у 2017 році, хоча участь у ньому взяло трохи менш як 200 осіб.
Основним персонажем руху за захист тварин на Тайвані є Ву Хунг, засновник EAST. Колишній буддистський монах, якому зараз 60 років. Ву приєднався до однієї з перших тайванських організацій з прав тварин — Асоціації охорони життя (LCA) у середині 90-х. Основним досягненням LCA було спонукання уряду до прийняття першого в країні Закону про захист тварин у 1998 році, який зараз охоплює такі питання, як належний догляд за домашніми тваринами та гуманний забій худоби, а також забороняє жорстоке поводження з тваринами, що карається штрафами та тюремними термінами. Лише у 2017 році Тайвань заборонив забій собак і котів заради м’яса.
Ву, який залишив LCA, щоб створити EAST у 1999 році, практичний у своєму підході до захисту прав тварин. Тайванці люблять м’ясо, особливо свинину, тому основна увага приділяється не перетворенню людей на веганів, а сприянню гуманному землеробству. За його словами, найбільша перешкода — це зміна думки людей про сільськогосподарських тварин.
“Їх просто вважають речами, а не живими істотами, які мають почуття”, — говорить він, що різко контрастує зі ставленням людей до собак і котів.
Сприяння виготовляти яйця від курей вільного випасу — одна з найуспішніших кампаній на сьогодні, частково тому, що фермери можуть поліпшити умови для курей, просто не утримуючи їх у клітках. Загалом, близько 10% яєць, що продаються в Тайвані зараз — від курей вільного випасу, у порівнянні з 1-2%, коли агітація розпочалася 13 років тому. Організація започаткувала альянс вільних кліток (CFA) фермерів, які в обмін на те, що дозволили проводити аудит своїх курників, можуть розмістити на своєму продукті курку з логотипом у формі серця, як підтвердження, що яйця перевірені.
EAST також допомагає фермерам перейти від кліток до амбарів чи вільного вигулу. Споживачі, які хочуть мати гарантію, що вони купують гуманні яйця, повинні шукати на коробці логотип CFA разом із символами для “вільного вигулу” (fangmu, 放牧), тобто кури мають доступ до відкритого повітря (ідеальна ситуація) або “курячі амбари” (Pingsi, 平 飼), де птахів утримують без кліток, але у закритих приміщеннях. Зараз CFA налічує 31 учасник; разом вони утримують близько 300 000 курей, згідно з EAST.
У порівнянні з яйцями, м’ясо та молочні продукти без жорстокості є складнішим завданням. Поліпшення умов для свиней та корів є складнішим просто тому, що вирішується багато питань, від використання свиноматок (крихітних ящиків, в яких самки свиней утримуються місяцями, не здатні навіть розвернутися), до того, яку підстилку забезпечити дійним коровам у сараях із бетонними підлогами. EAST співпрацює з урядом та фермерами, крок за кроком, щоб відтворити свій прогрес з яйцями та поліпшити умови для інших тварин, говорить Ву. Ці заходи включають створення гуманних стандартів утримання худоби, складання основних принципів та лобіювання для посилення правового захисту.
Kindness to Animals (KiTA) — це ще одна місцева організація, яка прагне перейти від простих вуличних акцій протесту до стратегічної роботи з онлайн впливовими агентами та лобіювання уряду. “Нашим першим втручанням було звернення до Тайванської адміністрації з харчових продуктів і медикаментів з проханням заборонити тестування на тваринах на отримання сертифікатів здорової їжі”, — говорить Чанг Чіапей, 37-річна співзасновниця KiTA, маючи на увазі такі експерименти, як утоплення щурів для перевірки харчових продуктів.
“В жовтні ми провели медіаконференцію з деякими законодавцями, щоб попросити Адміністрацію з питань зміцнення здоров’я переглянути свої рекомендації щодо дієти, включивши рекомендації щодо того, що добре спланована веганська їжа підходить для будь-якої вікової групи”.
KiTA виросла з руху на підтримку рослинного харчування під назвою Vegan30, який закликав людей перестати їсти м’ясо на 30 днів. Чанг настільки віддана справі, що допомагає керувати KiTA у вільний час, маючи повну зайнятість — розвиток міжнародного бізнесу у фармацевтичній компанії. Вона займалася захистом прав тварин ще студенткою у свої 20 років, і вже тоді вирішила назавжди відмовитись від м’яса, оскільки не могла обґрунтувати бажання допомогти тваринам, поки сама їх їстиме.
Залучення молоді
Молодь завжди була рушійною силою у тенденції до гуманнішого харчування. Ерік Ву, шеф-кухар та співвласник BaganHood, популярного елітного веганського бістро біля парку Сонгян у тайпейському районі Сіньї, каже, що раніше більшість людей, які обирали рослинне харчування, робили це з релігійних переконань, наприклад, з членами Тайванської буддистської громади. “Але зараз молоді люди стають веганами через гуманне ставлення до тварин”, — каже він.
Три роки тому Ву відкрив свій перший веганський ресторан VegFarm, де подавав італійські страви в Тайчжун з двома друзями — сестрою та братом — Керрі Лі та Майком Ченом — коли їм було ще двадцять. Вони запустили BaganHood у вересні 2019 року і планують запустити свою другу точку наступного року. За словами Ву, це буде веганський ресторан “re chao” (пивний ресторан в тайванському стилі зі смаженими стравами) — можливо, перший у своєму роді на Тайвані.
Ідея BaganHood, зазначає Ву, “полягає в тому, щоб прийняти всіх, і м’ясоїдів, і веганів”. Він згадує, що у ресторані подають алкоголь, що є рідкістю для веганських/ вегетаріанських закладів, і пропонує м’ясні альтернативи від OmniPork та Beyond Meat. В обідній час робочого дня ресторан переповнений.
У меню BaganHood, де переважають бургери та середземноморська кухня, також представлений хороший вибір страв світової кухні ф’южн.
Одним з вражаючих закладів є THEFREEN BURGER, мережа швидкого харчування зі головним закладом в Чіаї та 12 закладами по всій країні (включаючи три в Тайбеї). Заснована чоловіком та дружиною у 2007 році, компанія у 2016 році вирішила використовувати яйця від курей вільного випасу, у своїх гамбургерах та булочках з гуманних причин. Співзасновник TC Chen пояснює, що, як підприємець він відчуває почуття соціальної відповідальності, додаючи, що, хоча такі яйця дорожчі, “вартість ніколи не буде для нас основною проблемою”.
EAST також націлене на ресторани, сподіваючись переконати їх брати приклад з THEFREEN. Дві найвідоміші компанії, які були в їх зоні уваги, — Burger King та власний тайваньський бренд Din Tai Fung. У листопаді минулого року кілька організацій з прав тварин, очолювані EAST, провели акцію протесту біля тайпейського відділення відомого закладу Сяо Лонгбао, вимагаючи припинити використання курячих яєць. “Тарілка смаженого рису в “Din Tai Fung” коштує близько 280 ново тайванських доларів (це близько 10 американських доларів), але вони все ще використовують дуже низькоякісні яйця від курей в клітках”, — говорить Ву.
Переклад і адаптація: Наталія Олекшій, представниця Cage Free Альянсу. Джерело: Taiwan Business TOPICS.
Оригінальна стаття: Асоціація рітейлерів України.